Toimintakertomus 2015

SAK:n Tampereen Paikallisjärjestö on perustettu 1906 ja sen toiminta-alue on Tampereen seutukunta. Jäsenyhdistyksiä paikallisjärjestöllämme oli vuoden lopussa 53. Näiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on noin 55 000 ja olemme osastojen jäsenten lukumäärällä laskettuna Suomen suurin paikallisjärjestö.

Eduskuntavaalit värittivät alkuvuotta, jolloin kannustettiin ihmisiä äänestämään. Vaalitulos ja sen jälkeiset maan hallituksen valinta sekä hallituksen toimet saivat lopulta aikaan liikettä myös ay-väessä. Politiikka on vaalien jälkeen noussut päivittäiseen keskusteluun.

Hallinto

Paikallisjärjestömme hallituksen vuoden ensimmäinen kokous oli järjestäytymiskokous, jossa valittiin toimihenkilöitä sekä asiantuntijajäseniä ja vahvistettiin toimintaryhmät. Sääntömääräisistä kokouksista edustajiston kevätkokous pidettiin Muorin Keittiöllä, jossa alustuksena kuultiin Jukka Gustafssonin terveiset eduskunnasta. Syyskokous pidettiin perinteisesti TSOP:lla, jossa vieraanamme oli SAK:sta Auli Korhonen.

Johtoryhmä kokoontui vuoden aikana kahdeksan kertaa järjestön asioiden hoitamiseksi ja valmistelemaan hallituksen kokouksia. Hallitus oli koolla kuusi kertaa. Hallituksen kokouksiin kutsutaan aina paikalle varsinaiset jäsenet, varajäsenet sekä asiantuntijajäsenet ja taloudenhoitaja. Kokouksiin osallistutaan erittäin hyvin. Toimialojen kokouksia pidettiin alojen omien erityiskysymysten tiimoilta. Vuoden aikana valmisteltiin historiankirjojen kolmannen osan toteutusta, mutta syyskokous totesi hankkeen liian kalliiksi. Kenttäväki-lehteä julkaistiin neljä painettua numeroa, jotka ovat myös verkossa luettavissa. Verkkosivujen uudistus valmisteltiin loppuvuoden aikana.

Omia tapahtumia ja osallistumista

TaPJ:n edustajat osallistuivat monenlaisiin tapahtumiin ja yhteistyökumppanien järjestämiin tilaisuuksiin. SAK:n Länsi-Suomen aluetoimikuntien tammikuun tapaamiseen osallistuttiin Tampereella sekä Pirkanmaan aluetoimikunnan iltakokouksiin omalla alueella. Lokakuussa kokoonnuttiin valtakunnallisille SAK-päiville Jyväskylään. SAK:n aluekokous oli marraskuussa Turvan tiloissa Tampereella. Hallintomme jäseniä osallistui myös keskusjärjestöjen yhteisiin Kolmen koplan kokouksiin.

Syksyn merkkitapahtuma oli STOP-mielenilmaus Helsingissä 18.9. Poliittinen mielenilmaus järjestettiin maan hallituksen toimia vastaan ja kaikkiaan Rautatientorilla oli yli 30 000 osallistujaa. Koko maassa mielenilmaukseen osallistui arviolta noin 300 000 henkilöä.

Omia koulutuksia järjestettiin kaksi. Iltatilaisuuteen maaliskuussa osallistui 26 jäsentä. Tavoitteena oli tehdä TaPJ:n toimintaa tutuksi. Mukana oli SAK:sta Sanni Halla-aho. Marraskuussa TaPJ:n hallituksen ja jäsenten koulutusmatka suuntasi Tallinnaan. Menomatkalla poikettiin SAK:lla Hakaniemessä, jossa tapasimme puheenjohtaja Lauri Lylyn sekä Eija Harjulan. Tallinnassa vieraaksemme saapui Viron keskusjärjestön EAKL:n puheenjohtaja Peep Peterson. Matkassa oli mukana 42 aktiivia.

23. yhteiset Vappujuhlat toteutettiin perinteiseen tapaan vapunpäivänä Keskustorin Jugend-torilla. Tapahtuma järjestettiin yhdessä Vasemmistoliiton ja Sosialidemokraattien Tampereen kunnallisjärjestöjen kanssa. Nuoret toteuttivat yhteistyössä kolmatta kertaa ”Kaiken kansan vapputorin” Werstaan aukiolla. Tapahtuma onnistui hyvin ja järjestelyissä oli mukana myös paikallisjärjestömme edustajia Pirkanmaan SAK-nuorten kautta. Nuoret olivat aktiivisesti mukana myös Duunarimasters-keilaturnauksessa.

Yhteiskunnallisen vaikuttamisen ryhmä (YKV) järjesti Keskustorilla ”Suurella syrämmellä, herkällä korvalla” -tapahtuman ystävänpäivänä. Maaliskuussa järjestettiin ”Työväenhenkiset iltamat”. Kummassakin tilaisuudessa oli mukana eduskuntavaaliehdokkaita. Paikallisjärjestö tuki vaaleissa kaikkiaan kahtatoista ehdokasta, joista viisi ylsi eduskuntaan ja yksi varakansanedustajapaikalle. Kaikki tukea saaneet kuuluivat TaPJ:n ammattiosastoihin.

Yhteistyökumppaneiden järjestämistä tapahtumista mainittavia olivat SAK:n Tasa-arvopäivät Tampereella, Työväenkirjallisuuden päivät Werstaalla sekä Tampereen Miespäivät. Nollatuntisopimukset kieltävän lakialoitteen aikaan saamiseksi toimi OVD-kampanja, jota tuettiin. Myös SASKin talkoomatkalaisten tukianomuksiin on perinteisesti vastattu myönteisesti. Kolmelle paikallisjärjestön jäsenelle myönnettiin tukea järjestyksenvalvojakoulutuksen kustannuksiin.

Toimintakertomuksen voit myös ladata oheisesta linkistä:

docx (18.07 Kb)

Kategoria: Arkistoidut

Kommentointi ei käytössä.

Copyright © 2016 SAK:n Tampereen Paikallisjärjestö ry. All Rights Reserved. Design by Juplin.